5 gouden tips om gezonder te eten

14 okt 5 gouden tips om gezonder te eten

NaamloosEr worden tegenwoordig overal goed bedoelde voedingsadviezen gegeven maar wat is nou gezond en wat niet? Moet je bijvoorbeeld nu wel of geen koolhydraten meer  eten? Wil jij je gewicht onder controle krijgen maar lukt dat nog niet echt? Ik geef je 5 gouden tips waar je voorgoed mee kan afrekenen.

 
 
Reken voorgoed af met..

  1. Maaltijden overslaan: Wanneer je maaltijden overslaat kun je later op de dag enorm honger krijgen. Erge trek kan eetbuien veroorzaken en dit wou je juist voorkomen. Je kunt beter kiezen voor een gezond tussendoortje. Kies daarbij voor snacks met veel vezels of eiwitten die zorgen voor een verzadigd gevoel. Voorbeelden van gezonde tussendoortjes zijn fruit, rauwkost zoals komkommer, tomaat, paprika of worteltjes, een handje noten of een volkoren cracker met mager vleeswaren.
  2. Snelle koolhydraten: In het dagelijkse leven kom je veel verleidingen tegen. De meeste snacks en tussendoortjes maar ook broodjes en pasta’s zijn nu eenmaal zeer suikerrijk. Deze snelle koolhydraten laten je suikerspiegel snel stijgen waardoor je het gevoel krijgt meer energie te hebben. Dit is echter van korte duur. Je voelt je na een uurtje vaak weer hongerig en lusteloos.  80% van alle levensmiddelen die je in de supermarkt kunt kopen bevat een vorm van suiker. Denk aan vleeswaren, sauzen, kant en klaar maaltijden, bak en braadboter, etc. Wanneer je etiketten gaat lezen zal je versteld staan waar het allemaal in zit. Probeer daarom zoveel mogelijk verse producten te gebruiken en alle pakjes, bakjes, zakjes, etc. zoveel mogelijk te vermijden. Kies met name voor volkoren- en spelt producten, quinoa, groenten, boekweit, noten en zaden, peulvruchten en bonen.
  3. Te weinig slaap: Slechts 1 slechte nachtrust zorgt er voor dat je stofwisseling al flink vertraagd. Doordat je stofwisseling niet optimaal werkt, worden er minder calorieën verbrand.  Daarnaast zijn een heleboel hormonen flink in de war die invloed hebben op je gewicht. Lees voor meer informatie mijn blog; de grote invloed van nachtrust op je hormonen en je gewicht.
  4. Te weinig vocht: 9 van de 10 keer heb je eigenlijk dorst. Je lichaam geeft bijna hetzelfde signaal af voor honger of dorst en is daardoor lastig te herkennen. Neem daarom eerst iets te drinken voor je gaat eten. Op een dag heb je minimaal 2 liter vocht nodig, dit zijn ongeveer 10-12 kopjes. De 2 liter is inclusief water, thee, koffie en zuivelproducten.
  5. Snel eten: Wanneer jij je maaltijd in een hoog tempo wegwerkt eet je onbewust meer omdat je lichaam niet de tijd krijgt om het verzadigingshormoon aan te maken. De kans dat je jezelf vaak overeet wordt nog eens versterkt als je veel slechte vetten en koolhydraten tot je neemt. Deze producten zorgen ervoor dat je eetlust toeneemt. Als je altijd snel eet en telkens zoveel tot je helemaal vol zit, dan overschrijd je elke keer de capaciteit van je maag. Neem daarom de tijd voor je eetmoment, kauw goed, proef goed en geniet van je eten.

Wat precies gezond is, is voor iedereen en elk lichaam weer anders. Met bovenstaande regels kom je toch weer 5 stappen in de goede richting.

Succes!

Deel mijn blog op        

 

Geen reactie's

Geef een reactie