5 tips om jouw lunch gezonder te maken!

03 feb 5 tips om jouw lunch gezonder te maken!

gzl5 tips om jouw lunch gezonder te maken

1. Varieer in wat je eet.
Misschien is dit meteen wel de belangrijkste tip! Variëren, het klinkt zo makkelijk maar wat betekent dit nou eigenlijk? Je eet toch ontbijt, lunch en avondeten? Dan eet je toch verschillende dingen? Elke dag lunchen met bijvoorbeeld brood is niet echt een grote afwisseling (misschien je beleg nog nét). Niet in 1 product zit alles wat we nodig hebben. Vervang je brood eens voor yoghurt/kwark met muesli en een stuk fruit, soep, omelet met groenten, salade met kip, vis of kaas of een klein restje warme maaltijd.

2. Voeg zo vaak als het kan groenten toe aan je lunch.
Iedere dag heb je minimaal 200 gram groenten nodig. Denk aan rauwkost zoals (rucola)sla, komkommer, tomaat als extra broodbeleg, of mix het door een smoothie!

3. Drink voldoende.
Je hebt op een dag 2 liter vocht nodig; kies uit water, thee en koffie zonder suiker, bij voorkeur met name water. Drink voor je begint aan je lunch eerst een glas water zodat je maag al een beetje gevuld is en de ergste trek verdwenen, zo kun je rustiger aan je eetmoment beginnen. Het duurt namelijk 20 minuten voordat je lichaam een signaal geeft dat het verzadigd is.

4. Neem de tijd voor je eetmoment en eet bewust!
Leg je boterham na een hap even weer terug op je bord, goed kauwen, neem een slok drinken en neem dan pas de volgende hap. Leg je werk even aan de kant om even tot rust te komen en laat je ook niet afleiden door bijvoorbeeld tv/computer.

5. Vaak een zakelijke lunch?

Luxe broodjes zoals pistoletjes, Italiaanse bollen, triangels e.d. bevatten veel calorieën en weinig voedingsstoffen. Kies vaker voor een salade of vis gerecht! Vraag of je dressing en sauzen apart kunt krijgen. Een salade wordt vaak ‘verzopen’ in de dressing. En juist in die dressing zitten veel calorieën. Laat het stokbroodje kruidenboter vooraf achterwege. Ook dit heeft geen voedingswaarde en bevat het onnodige calorieën. Drink geen calorieën. Dus kies voor zwarte koffie, thee, water, spa, etc.

Deel mijn blog op        

Geen reactie's

Geef een reactie