Alcohol

09 jun Alcohol

Iedereen drinkt wel eens alcohol. En iedereen weet ook dat het niet zo goed is voor je lichaam. Maar wat is het en wat gebeurd er nou precies in je lichaam wanneer je alcohol neemt? Hoe slecht is het voor je?

alcohol 1Alcohol is een kleurloze vloeistof met een lagere dichtheid dan water. Het wordt meestal niet zuiver verkregen omdat het lastig is om het laatste water er uit te halen.

Drank, per glas hoeveelheid alcohol calorieën
bier (250 ml) 10   gram 110 kcal
rode wijn (100 ml) 10 gram 82 kcal
witte wijn, zoet (100 ml) 10 gram 96 kcal
Witte wijn, droog (100 ml) 9   gram 67 kcal
rosé (100 ml) 10 gram 63 kcal
likeur (35 ml) 6 gram 85 kcal
whisky (35 ml) 11 gram 85 kcal

 

Vroeger was alcohol van levensbelang. Wanneer er een gebrek was aan schoon drinkwater, was alcohol de oplossing. Momenteel heeft het vooral een sociale functie. Het is een genotsmiddel en wordt gedronken in de vorm van alcoholische dranken die voornamelijk energie leveren en amper andere voedingsstoffen. Alcohol speelt een rol bij een hogere energie inneming. 1 gram alcohol levert 7 kcal op.

Alcohol wordt snel opgenomen in het bloed. Het geeft je een ontspannen gevoel. De ademhaling versneld en de bloedvaten in je huid worden wijder. Hierdoor krijg je een rood gezicht. Het grootste deel van de opname vindt plaats in de dunne darm. De opnamesnelheid heeft te maken met de hoeveelheid ingenomen alcohol, tijdsduur van inneming, het nemen van andere voedingsmiddelen, lichaamssamenstelling en verlies via adem zweet en urine. Alcohol wordt omgezet tot acetaldehyde, een stof die erg schadelijk is voor je cellen in je lichaam. Deze stof scheidt je vrij snel weer uit via de urine en met ademen.

Nadat alcohol in het bloed terecht is gekomen, wordt het in het lichaam getransporteerd en verspreid. Een klein deel wordt in de maag al afgebroken maar het merendeel wordt afgebroken in de lever. Je lever stimuleert juist het natuurlijke verbrandingsproces, 1 alcoholische consumptie vertraagt dit proces. Er bestaat een grote variatie in de hoeveelheid alcohol die een persoon kan afbreken per uur (gemiddel 6 tot 9 gram per uur). Het drinken van meer dan twee tot drie glazen per dag kan risico’s voor je gezondheid opleveren. Het kan onder andere leiden tot een verhoogde bloeddruk, verhoogde kans op kanker, diabetes type 2 en ontsteking van de alvleesklier. Daarnaast is chronisch alcoholgebruik slecht voor je lever. Alcoholisten hebben vaak meerdere afwijkingen aan de lever! Dit kan levensbedreigend zijn. Tekorten aan B-vitamines komen ook vaak voor bij mensen die veel alcohol drinken. 30 tot 80 % heeft verlaagde gehaltes van het vitamine B complex. Een ernstige complicatie hiervan is het syndroom van Wernicke-Korsakoff.

Naast beschadiging aan je lever kun je ook last van andere klachten krijgen. Het slijmvlies van je maag kan beschadigd raken. Bij een avondje drinken kan je maag geprikkeld raken. Je voelt je dan misselijk en gaat overgeven. Bij langdurig alcoholgebruik kun je hersenbeschadiging oplopen, zenuwen kunnen beschadigd raken. Alcohol kan leiden tot lichamelijke en geestelijke afhankelijkheid of verslaving. Er is dan steeds meer alcohol nodig voor hetzelfde effect en je hebt het gevoel niet zonder te kunnen. Bij het stoppen met drinken treden dan ook onthoudingsverschijnselen op.

Alcohol heeft dus vooral een sociale functie en levert voornamelijk veel calorieën in je voedingspatroon. Alcohol kan op korte en lange termijn schadelijk zijn voor je gezondheid. De nieuwe richtlijnen vertellen ons dan ook geen alcohol te nemen of in ieder geval niet meer dan één glas per dag (dit geldt ook voor de mannen!).

Geniet, maar drink met mate!

Bronnen:

  • Richtlijnen goede voeding 2015
  • Informatorium voeding en diëtetiek – voedingsleer: alcohol
  • Levensmiddelenleer
  • Trimbos instituut

Geschreven door: Laura Hoefman

Deel mijn blog op        

Geen reactie's

Geef een reactie