Broodnodig

31 aug Broodnodig

Afgelopen week kreeg ik de zoveelste vraag over brood. In de media is volop aandacht voor de relatie tussen brood en gezondheid. Omdat het een veel besproken onderwerp is schrijf ik hier over om meer duidelijkheid te creëren. Moet je nu wel of geen brood eten? Wordt je dik van brood? Wat is nu het verschil tussen speltbrood en tarwebrood? Is speltbrood gezonder dan tarwebrood?

Brood is een bron van vezels, B-vitaminen en mineralen die je lichaam nodig heeft. Ik heb het hier over bruin, volkoren of meergranen brood. Door de vezels krijgt je lichaam een verzadigd gevoel waardoor je minder behoefte hebt aan snoep of snacks.

Broodnodig Waarom denken sommige mensen dan dat je dik wordt van brood? Dit komt omdat het zetmeel (koolhydraten) in brood een vorm van glucose is en glucose is suiker. Zijn deze koolhydraten dan slecht voor je? Nee! koolhydraten leveren de energie die je hersenen en spieren nodig hebben. Het ligt er alleen wel aan waar je deze koolhydraten uit haalt. Want ook koek en snoep bevatten koolhydraten. Het verschil is dat je van koek en snoep heel snel veel energie krijgt maar ook al heel snel weer trek krijgt. Wanneer je 2 of 3 sneetjes bruin, volkoren of meergranen brood eet krijg je dezelfde hoeveelheid energie maar je hebt veel langer een vol en energiek gevoel.

Tegenwoordig wordt er ook veel gesproken over speltbrood. Wat is nou het verschil tussen gewoon (tarwe) brood en speltbrood? Tarwe en spelt zijn allebei graansoorten die uit dezelfde familie komen. Ze bevatten dezelfde voedingsstoffen: koolhydraten, eiwitten, mineralen, vitamines en vezels. Beide soorten brood bevatten gluten (eiwitten). Gluten zorgen ervoor dat het brooddeeg luchtig wordt. Bij een kleine groep mensen worden gluten niet goed verteerd door het maagdarmstelsel. Mensen die een gluten intolerantie hebben, kunnen dus ook geen speltbrood eten!

De voedingswaarde van 100 gram spelt is 350 kcal en dat van tarwe 250 kcal. Door dat je een snellere verzadiging hebt van speltbrood eet je hier misschien iets minder van. Is dit niet zo dan is dat niet erg want beide broodsoorten hebben voldoende voedingsstoffen die het lichaam nodig heeft en zou geen schade aan je voedingspatroon brengen.

Ik hoop hiermee wat meer duidelijkheid te geven!

Geschreven door: Yvonne Hollander, diëtist.

Deel mijn blog op        

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.