De zin en onzin van voedingssupplementen

01 feb De zin en onzin van voedingssupplementen

IMG_4902In de wintermaanden zijn er veel mensen die voedingssupplement nemen, in de hoop om daarmee een griepje of verkoudheid te voorkomen. Maar heb je nou in de wintermaanden extra voedingsstoffen, en dan met name vitamines en mineralen, nodig? En is het dan beter om extra supplementen te slikken of voldoet voeding ook?

Onder voedingssupplementen verstaan we de extra vitamines en mineralen die worden ingenomen naast de normale voeding. Deze supplementen zijn tegenwoordig op veel plekken te verkrijgen, denk hierbij aan een drogisterij en apotheek, maar ook gewoon in de supermarkt. En daarnaast zijn ze te verkrijgen in verschillende soorten, zo heb je bijvoorbeeld pillen, bruistabletten, poeders en druppels.

Maar heb je deze voedingssupplementen nou echt nodig? Wanneer je gezond bent en een gezond voedingspatroon hebt waarin je onder andere elke dag 200 gram groente en 2 stuks fruit eet, is het niet nodig om daarnaast nog extra voedingssupplementen te slikken. Groente en fruit leveren naast vitamines en mineralen ook vezels, iets wat voedingssupplementen niet leveren. Daarnaast zijn er ook andere voedingsmiddelen die belangrijke vitamines en mineralen bevatten, zoals brood, zuivel en vis. Een gezonde voeding heeft dus altijd de voorkeur. Lukt het nou niet om gezond te eten, om wat voor een reden dan ook, dan zou je eventueel kunnen kiezen voor een laaggedoseerde multivitamine.  Er zijn veel mensen die denken dat sommige vitamines een verkoudheid kunnen voorkomen. Vooral vitamine C zou hier bekend om staan. Dit blijkt niet het geval te zijn. Wel blijkt dat vitamine C de duur van een verkoudheid kan verkorten en klachten kan verminderen.

Er zijn een aantal specifieke groepen voor wie wel een suppletieadvies geldt:
Zwangere vrouwen
Zwangere vrouwen wordt geadviseerd om naast hun basisvoeding, extra foliumzuur en vitamine D te nemen. Het advies is om dagelijks 10 microgram extra vitamine D te nemen tijdens de zwangerschap. Voor foliumzuur geldt het advies om gedurende 4 weken voor tot 8 weken na de conceptie een supplement met 400 microgram foliumzuur te slikken.

Baby’s
Borstvoeding is de meest geschikte voeding voor een baby, het bevat bijna alle voedingsstoffen die een baby nodig heeft. Alleen vitamine D en K zitten niet voldoende in borstvoeding. Als je voor flesvoeding kiest, is het ook nodig om extra vitamines te geven. Ook dan is extra vitamine D nodig en vitamine K is dan extra nodig gedurende de eerste 3 maanden en wanneer je minder dan 500 cc flesvoeding geeft.

Kinderen tot 4 jaar
Voor kinderen tot 4 jaar geldt het advies om dagelijks 10 microgram extra vitamine D te nemen.

Vrouwen boven de 50 jaar
Voor vrouwen boven de 50 jaar wordt geadviseerd om dagelijks 10 microgram extra vitamine D te nemen. Voor mannen geldt dit advies niet, tenzij zij een donkere huidskleur hebben of niet voldoende buiten komen.

Mannen en vrouwen boven de 70 jaar
Voor zowel mannen als vrouwen boven de 70 jaar geldt het advies om elke dag 20 microgram extra vitamine D te nemen.

Mensen die niet voldoende buiten komen, hun huid bedekken of mensen met een donkere of getinte huid
Wanneer je voldoende buitenkomt (iedere dag gedurende 15 tot 30 minuten tussen 11.00 en 15.00 uur) levert zonlicht samen met voeding voldoende vitamine D op. Voor mensen die niet voldoende buiten komen, hun huid bedekken of een donkere of getinte huidskleur hebben geldt het advies om 10 microgram extra vitamine D te nemen.

Veganisten
Veganisten eten geen producten van dierlijke afkomst en hierdoor kan een tekort ontstaan aan vitamine B2, B12 en calcium. Om dit te voorkomen kunnen veganisten gebruik maken van supplementen.

Tenslotte zijn er nog een aantal groepen die een grotere kans hebben op een vitamine- en/of mineralentekort, zoals; zieken, rokers, medicijngebruikers, topsporters, ouderen en mensen die een streng dieet volgen. Ook voor hen geldt dat een gezonde voeding de basis is om voldoende vitamines en mineralen binnen te krijgen.

Wil je nou weten of je via je normale voeding voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgt, dan zou je eens een paar dagen je voeding moeten bij houden. Dit kan heel eenvoudig, bijvoorbeeld op: https://mijn.voedingscentrum.nl/nl/eetmeter/.

Bronnen:
Richtlijn Goede Voeding (2015). Gezondheidsraad
vitamine-info.nl

Deel mijn blog op        

Geen reactie's

Geef een reactie