Eet jij veel suiker? Doe nu de test!

25 nov Eet jij veel suiker? Doe nu de test!

Suiker; Vaak wordt er bij de term suiker gedacht aan het witte goedje wat je door je koffie roert. Het is slecht voor je tanden en je wordt er dik van. Voor de zoetekauwen onder ons heeft het toch ook voordelen. Zo geeft het een heerlijke zoete smaak en geeft het snel energie.  Tegenwoordig lees je steeds vaker dat er verschil wordt gemaakt tussen gezonde ‘natuurlijke’ suikers en ongezonde toegevoegde suikers. Klopt deze theorie wel? Bestaat er verschil tussen gezond en ongezond als we het over suiker hebben?  

Als we over suiker praten, hebben we het eigenlijk over glucose, de kleinste scheikundige vorm (molecuul) van koolhydraten. Koolhydraten is een verzamelnaam voor zetmeel en suikers en vindt je in voedingsmiddelen zoals aardappelen, rijst, pasta, fruit, melk, snoep, chips, gebak, etc. Het lichaam zet koolhydraten uit onze voeding om in energie, zodat je kunt functioneren, rennen, springen, naar school of naar je werk gaan, etc. Koolhydraten bestaan uit verschillende moleculen; enkelvoudige koolhydraten (glucose, fructose en galactose), meervoudige koolhydraten; zijn 2 moleculen aan elkaar vast (sucrose = glucose en fructose, lactose = galactose en glucose, maltose = glucose en glucose) en zo bestaan er nog meer vormen van koolhydraten waarbij de keten van moleculen nog langer zijn.

Voordat je lichaam energie krijgt uit voeding, legt je voeding een hele weg af  in het lichaam (spijsvertering). Als voorbeeld neem ik een bord pasta. Wanneer je een hap van de pasta neemt, moet je er eerst op kauwen voordat je het kunt doorslikken. Door te kauwen, wordt het speeksel in je mond vermengd met de pasta en door de enzymen (amylase) die in je speeksel aanwezig is wordt de pasta al gedeeltelijk afgebroken. In principe wordt de lange keten moleculen weer opgedeeld in kortere keten moleculen. Per voedingsmiddel zit er een verschil in hoe lang de keten met moleculen is. Dan  komt de pasta in je maag, dit is een zure omgeving (maagzuur) waarbij de enzymen uit het speeksel niet werkzaam zijn. Wel ervaar je door de vezels uit je volkorenpasta dat je een verzadigd gevoel hebt en wordt de pasta  langzaamaan naar de dunne darm gekneed. Hier gebeurd  het meeste werk met betrekking tot de spijsvertering. De keten moleculen wordt hier afgebroken tot enkelvoudige koolhydraten. Na de afbraak van de moleculen, worden de losse moleculen getransporteerd door je bloedbaan naar je lever waar fructose en galactose wordt  omgezet tot glucose. De lever geeft glucose af aan het bloed voor de energievoorziening en gebruikt glucose als bouwsteen voor vetzuren. Na 1-4 uur is alle pasta verteerd en zijn dus de moleculen afgebroken tot enkelvoudige koolhydraten. Een klein deel van de moleculen bereikt de dikke darm waar door o.a. de vezels en bacteriën de ontlasting wordt gevormd.

Wat je verder moet weten over suiker:
Ongeraffineerde suiker
 zijn suikers die van nature in producten aanwezig zijn. Bijvoorbeeld in fruit, zoete groenten en granen. Deze ongeraffineerde suikers zijn onmisbaar in een gezond voedingspatroon.
Geraffineerde suiker  zijn suikers die zijn ‘schoon gemaakt’ in de fabriek.balanceer-je-bloedsuikerspiegel  80% van de voedingsmiddelen die je kunt verkrijgen in de supermarkt bevat deze geraffineerde suikers. Producten zoals krokante muesli, witbrood, witte rijst en pasta maar ook koek, snoep en chips zorgen voor een snelle verhoging van de bloedsuikerspiegel. Dat geeft een gevoel van energie. Maar het lichaam vindt het niet prettig als de bloedsuikerspiegel plotseling omhoog schiet en daarna weer instort, vooral niet als dat vaak gebeurt.
Wanneer de bloedsuikerspiegel snel omhoog gaat, neemt het lichaam noodmaatregelen om de bloedsuikerspiegel te verlagen. Wanneer  je vaak geraffineerde suiker eet, gaat het lichaam op een gegeven moment te hard werken om de bloedsuikerspiegel omlaag te krijgen. Dit veroorzaakt een verstoring in je lichaam en kan voor een heleboel klachten zorgen.  Bij natuurlijke suikers is het de taak van de aanwezige vezels om de suiker langzaam in het lichaam op te nemen waardoor je bloedsuikerspiegel in balans blijft.

Natuurlijke suiker is ook suiker!  
Tegenwoordig kom ik met regelmaat recepten tegen die de titel ‘suikervrij’ hebben gekregen. Maar ook dadels, honing, bietsuiker, rietsuiker, agavesiroop e.d. zijn suiker. Al deze producten bestaan uit enkelvoudige of meervoudige koolhydraten en worden in het lichaam op dezelfde manier afgebroken als in het bovengenoemde voorbeeld met het bord pasta. Zoals ik eerder heb geschreven in het blog ‘overgewicht door gezonde voeding’  staat een gezond eetpatroon niet gelijk aan afvallen. Te veel suiker, geraffineerd of ongeraffineerd, toegevoegd of natuurlijk, wordt omgezet tot vet in je lichaam.

Suiker kent vele namenB9tZx5AIcAArydI
Op een etiket wordt suiker vaak anders genoemd. Laat je niet misleiden en lees goed wat er op een verpakking staat. Wanneer er ‘0% vet’ op een verpakking staat, wedden dat er dan veel suikers in zitten? Onthoud daarom het volgende: wanneer er iets uit een product is gehaald, wordt er iets anders aan toegevoegd! Dit is omdat suiker maar ook zout en vet smaakmakers zijn van een product. Hieronder  een handige tool om suiker snel te herkennen op een verpakking.

Wil je weten hoeveel suiker jij gemiddeld op een dag eet??
Doe hier de suikertest!  

Foto 1: gezondafvallen.nl
Foto 2: consumentenbond.nl

Deel mijn blog op        

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.