Geen excuses meer om niet te bewegen. Just LET’S GO!

09 jan Geen excuses meer om niet te bewegen. Just LET’S GO!

Lukt het jou om consequent te bewegen of gebeurd het jou ook te vaak dat er wat tussen komt?
Bij beweging denken velen dat je naar een sportschool moet gaan of moet hardlopen. Dit hoeft niet persé! Het gaat er namelijk om dat je de matig-intensieve intensiteit behaald. Met matig-intensief wordt bedoeld dat je hartslag omhoog gaat en dat je het warm krijgt. Per persoon is dit tempo verschillend. Hoe beter je conditie is, hoe meer je moet doen om je hartslag omhoog te krijgen. Maar over het algemeen kun je een matig intensief tempo ook met  andere activiteiten behalen zoals: huishoudelijke taken (ramen lappen, stofzuigen), de trap op- en aflopen of tegen de wind in fietsen. Let op! Wandelen door het park op rustige tempo is voor het eigen genot en valt hier niet onder, stevig doorwandelen wel. Beweging moet iets zijn wat je leuk vind en wat bij je past zodat je het met plezier doet, denk bijvoorbeeld aan zwemmen, schaatsen of skeeleren.

Hoelang moet je per dag bewegen?
Minimaal 30 minuten per dag beweging draagt bij aan een gezonde leefstijl. Dit hoeft niet 30 minuten beweging achter elkaar te zijn maar kan ook verspreid over de dag. Bijvoorbeeld een kwartier naar je werk fietsen en een kwartier terug fietsen. Wanneer je gewicht wilt kwijtraken raad ik aan om minimaal 60 minuten matig-intensief te bewegen per dag. Ook dit kan verspreid over de dag.

Waarom is beweging nou zo belangrijk?
Over het algemeen weet iedereen wel dat sport of beweging goed voor je is maar waarom eigenlijk?
Beweging draagt samen met een gezond eetpatroon bij aan het verkleinen van de risico’s op chronische ziekten zoals hart- en vaatziekten. De kans om hart- en vaatziekten te krijgen is ruim twee keer zo groot voor iemand die lichamelijk niet actief is als voor iemand die dit wel is. Tevens helpt het om overgewicht of diabetes te voorkomen en een goede conditie op te bouwen.

Wat doe jij aan beweging?
Ik kan me voorstellen dat iedereen periodes heeft waarin je minder beweegt dan normaal. Dit kan te maken hebben met een drukke periode op het werk, de weersomstandigheden of geen tijd om naar de sportschool te gaan. Daarom heb ik een ‘workout at home’ van 30 minuten voor je, zodat je ook in drukkere periodes toch aan je beweging kunt doen.  Dit kan bijvoorbeeld in de ochtend of juist in de avond, gewoon lekker thuis!

Workout at home
Begin met 6 minuten touwtje springen als warming up om blessures te voorkomen. Wanneer je geen springtouw hebt, kun je de beweging zonder touw maken.
Na de warming up doe je onderstaande serie oefeningen achter elkaar. Iedere oefening duurt 1 minuut. 1 serie duurt dus 6 minuten.  De serie doe je minimaal 2 keer. Tussen de series zit 30 seconden rust.
1. Jumping Jacks
2. Squats
3. Push-ups
4. Bycicle crunch
5. Burpees
6. Mountainclimbers

Sluit af met een cooling down. Adem hierbij een paar keer diep in door je neus en adem uit door je mond. Neem gelijktijdig je armen mee omhoog, strek je helemaal uit voordat je weer uitademt.

Succes!

Geschreven door:  Yvonne Hollander, diëtist.

Deel mijn blog op        

Geen reactie's

Geef een reactie