Gezonde voeding: de waarheid versus geloofwaardigheid

04 jul Gezonde voeding: de waarheid versus geloofwaardigheid

Er wordt van alles beweert over voeding. Wie moeten we tegenwoordig geloven? Wanneer eindeloos informatie herhaald wordt, wordt dit vanzelf geloofwaardig. Tegenwoordig wordt bijvoorbeeld massaal kokosvet en kokosbloesemsuiker gebruikt. Op iedere blog lees je het en in ieder hip receptenboek vindt je deze ingrediënten terug. Want.. kokosvet schijnt super gezond te zijn en kokosbloesemsuiker schijnt een suiker te zijn boordevol goede voedingsstoffen…

Omdat iedereen eet, is iedereen ook ervaringsdeskundige op het gebied van eten. Iedereen heeft ervaringen met eten wat goed of niet goed bevalt om wat voor reden dan ook.
Tegenwoordig is de vraag, of iets gezond is of niet, steeds belangrijker. Of het nu gaat over natuurlijke suiker versus geraffineerder suiker, wel of geen brood meer, vegetarisch of veganistisch of natuurlijk of biologisch, etc. Over een heleboel voedingsmiddelen wordt allerlei tegenstrijdige informatie verspreidt. Ieder jaar is er ook wel een ander voedingsmiddel de sjaak, waarvan wordt beweert dat het ongezond zou zijn of dat je er dik van wordt. Waar voorheen vet het schuldige voedingsmiddel was is nu suiker het nieuwe gif.

Wat is nou waarheid?
Sommige uitspraken staan lijnrecht tegenover elkaar. Sommige uitspraken worden onderbouwd door te verwijzen naar wetenschappelijke studies en daarmee worden bepaalde uitspraken geloofwaardiger. Maar betekent dat een wetenschappelijke studie de waarheid bepaalt? Nee! Een zwaluw maakt de lente niet.

Wanneer ergens onderzoek naar wordt gedaan dan kan dat onderzoek op verschillende manieren worden uitgevoerd. Belangrijk is dat een resultaat van een onderzoek niet op toeval berust, dus wanneer het zelfde resultaat vaker wordt aangetoond door verschillende onderzoeken hoe betrouwbaarder het resultaat wordt. Bijvoorbeeld de zoetstof Aspartaam is al vele malen groot onderzoek verricht. Uit meerdere studies blijkt dat Aspartaam een veilige zoetstof is, maar uit 1 klein onderzoekje blijkt dat Aspartaam kanker verwekkend is. Dit kleine onderzoekje is dus niet zo betrouwbaar. Toch is dit wat men nog steeds denkt, omdat juist dit kleine onderzoekje grote aandacht heeft gekregen én massaal is doorverteld.

Ken je dat doorfluisterspelletje van vroeger nog?
Het is heel simpel: iemand fluistert een zin in het oor van zijn buur, die fluistert het dan door in het oor van de volgende buur en zo verder tot de zin de hele kring rond is. De laatste vertelt dan wat hij heeft gehoord. En wat gek: het blijkt ineens een andere zin te zijn! Hilarische resultaten omdat de helft verkeerd verstaan was en vergeten. Dit gebeurd ook wanneer   informatie veelvuldig wordt gedeeld op social media, de helft is verzonnen omdat de werkelijkheid verkeerd wordt begrepen of de kleine lettertje wordt niet vernoemd wat nou net hele belangrijke informatie was. Vaak wordt ook het tegendeel genoemd en wordt er netjes verwezen naar degelijke referenties. Super lastig om zelf te beoordelen of iets dus waarheid is of niet.

Hoe kan jij als consument nu de adviezen van voedingsgoeroes en alternatieve geneeswijzers onderscheiden van echt goed onderbouwde adviezen?
– Bekijk eens goed wie de informatie heeft geschreven. Iedereen mág voedingsadvies geven, iedereen mág zich zelf ‘coach’ (voedingscoach), ‘adviseur’ (voedingsadviseur) of ‘geneeskundige’ (geneeskundige arts) noemen. Dit zijn geen beschermde titels! Een diëtist, voedingswetenschapper of erkende gewichtsconsulente zijn goed opgeleid en staan ingeschreven bij een onafhankelijk kwaliteitsregister en hebben geen commerciële belangen. De goeroe wil vaak iets verkopen, een dieet, een boek, een methode, etc.

– Vaak worden er veel persoonlijke voorbeelden gegeven van geboekte successen met datgene wat de goeroe wil verkopen. Bijvoorbeeld: Before and after foto’s of ‘ik ben 10 kg afgevallen met methode X, ik wou dat ik dit 10 jaar eerder had ontdekt’. Zo’n verhaal is natuurlijk heel geloofwaardig als dat is wat jij al heel lang wilt bereiken!

– Reguliere wetenschappelijke inzichten worden in het boek van de goeroe afgedaan als onjuist aangezien de goeroe zijn methode aanprijst. De meest misleidende tactiek van goeroes is het aanhalen van één enkele wetenschappelijke publicatie om een geclaimd effect te onderbouwen. De goeroe methode lijkt heel overtuigend terwijl in wetenschappelijke onderzoeken áltijd onzekerheden zijn, dit vindt je terug in de discussie van een onderzoek. In deze discussie lees je hoe er keuzes zijn gemaakt en hoe je kunt omgaan met deze onzekerheden.

– Ben je dan toch in de dieetgoeroe zijn val getrapt? ga dan bij jezelf na, voor de hoeveelste keer je het goeroe dieet opnieuw bent begonnen om het zelfde resultaat te behalen. (Of een vervolg boek, deel 2 nodig hebt!)

eet als een expertWil je dan echt een hip en goed boek over voeding lezen? Koop dan het boek ‘eet als een expert’, geschreven door vier diëtisten en voeding wetenschappers. Zij schrijven over de meest voeding hypes van tegenwoordig. De kant van de goeroe en de wetenschap wordt kort en bondig beschreven. Wetenschappelijke onderzoeken zijn vaak saai en lang van stof, in tegenstelling tot dit boek waarin de wetenschap juist op een gemakkelijk te lezen en duidelijke manier wordt beschreven.  Daarnaast worden er tal van recepten en voorbeelden weergegeven! Ik kan dit boek iedereen aanraden.  

Deel mijn blog op        

Geen reactie's

Geef een reactie