It’s all about coffee!  

03 mrt It’s all about coffee!  


coffeeFeiten en fabels over koffie!


Als het om gezondheid gaat wordt er veel beweerd over koffie. De een zegt dat het gezond is en de ander zegt dat het ongezond is waardoor er verwarring ontstaat.

Ik zal je het een en ander over koffie vertellen.

Koffie beschermt je hersenen. Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat koffie drinkers tot wel 60% minder kans hebben op Alzeimer en dementie en 32 tot 60% minder kans hebben op Parkinson. Ook  verlaagt het drinken van koffie de kans op Diabetes Mellitus type 2.  Uit meerdere onderzoeken blijkt dat koffie geassocieerd wordt met een lagere kans op diabetes type 2.

Koffie heeft een gunstig effect op de vetverbranding in ons lichaam.
Cafeïne in koffie zorgt ervoor dat je stofwisseling versnelt en dat de oxidatie van vetten sneller verloopt (dit laatste is een scheikundig proces waarbij vetzuren worden omgezet in energie).

Koffie zorgt ervoor dat je eetlust verminderd en verhoogt je verzadigde gevoel na een maaltijd. Indirect helpt dit dus bij het afvallen omdat je dan minder calorieën tot je neemt.

Over de consumptie van koffie en spijsvertering bestaan veel misverstanden.
Zo is er onvoldoende bewijs om te suggereren dat de consumptie van koffie brandend maagzuur (oesofagale reflux) veroorzaakt. De meest voorkomende oorzaken houden verband met de consumptie van pittig of vet eten of overmatig eten.

Mensen die lijden aan aandoeningen zoals prikkelbaar darm syndroom, gastritis (maagslijmvliesontsteking), de ziekte van Crohn of andere ontstekingen aan de dikke darm kunnen gewoon koffie drinken daar er geen aanwijzingen zijn dat het deze aandoeningen beïnvloedt.

Recent onderzoek toont aan dat koffie niet leidt tot uitdroging maar juist bijdraagt aan de dagelijkse vochtinname. Hoeveel koffie mag je dan drinken op een dag? Ook hier zijn verschillende resultaten over te vinden. Uit het meest recente onderzoek blijkt dat bij 800 ml koffie ( 6 kopjes koffie van 125 ml) geen vocht uit het lichaam onttrokken wordt.  Het voedingscentrum adviseert  4 kopjes koffie per dag of minder voor gezonde volwassen mensen.  Het voedingsadvies voor koffie is gebaseerd op de cafeïne die erin zit.  Hoeveel cafeïne er in koffie zit, hangt af van de soort, de sterkte en de grootte van de kop of mok. . Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven mogen geen of maximaal een kopje koffie per dag. Niet voor iedereen werkt cafeïne goed. Sommige mensen zijn gevoeliger voor cafeïne en kunnen klachten krijgen zoals beven, transpireren en hartkloppingen. Deze mensen adviseer ik om koffie helemaal weg te laten uit hun voedingspatroon.

Last but not least!
Het is heeeeel makkelijk om alle voordelen van een voedingsmiddel te onthouden en te misbruiken om er zoveel mogelijk voordeel uit te halen.  Koffie met slagroom, zoetjes, smaakjes, siroopjes etc. is natuurlijk niet meer gezond! Maar dat snappen jullie waarschijnlijk zelf ook wel.

Deel mijn blog op        

Geen reactie's

Geef een reactie