Koken zonder pakjes en zakjes, zo doe je dat!

04 apr Koken zonder pakjes en zakjes, zo doe je dat!

Kruidenmixen, kant en klare maaltijden en sausen bevatten vaak veel zout, suiker, vet en andere toevoegingen zoals smaakversterkers.
De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid zout is 6 gram per dag. Voor iedereen is het gezonder om minder binnen te krijgen. Gemiddeld wordt er 9 gram zout per dag geconsumeerd. Een dagelijks   overschot aan zout kan leiden tot een hoge bloeddruk, met hart- en vaatziekten als gevolg.

Als we het over zout hebben dan hebben we het over keukenzout, het zelfde als natriumchloride. Ook de effecten van zout gaat over natrium. De belangrijkste bronnen van zout zijn brood, vleesproducten, kaas, kant-en-klaarmaaltijden, pizza’s, soepen, sauzen en hartige snacks.

Ook een overschot aan suiker en vet draagt niet bij aan een goede gezondheid. Een gemakkelijke manier om veel minder zout en suiker te consumeren is door geen kruidenmixen en kant en klare sausen meer te gebruiken. Vaak wordt echter gedacht dat het bereiden van een maaltijd daardoor veel meer tijd kost. Dit hoeft helemaal niet zo te zijn!
Met een aantal handige aanpassingen kun je in no-time koken zonder pakjes en zakjes.

Je gewone huis, tuin en keukenzout kun je het beste zo min mogelijk toevoegen. Ik begrijp dat qua smaak wel even wennen is, maar net als stoppen met suiker in de thee, went ook minderen met zout snel. Je kunt je keukenzout, zeezout of Himalayazout wat allemaal veel natrium bevat, vervangen voor een zout wat minder natrium bevat zoals LoSalt of Jozo Bewust. Een gedeelte van het natrium is vervangen door kalium en magnesium. Mensen die bepaalde plaspillen of ontstekingsremmers gebruiken of mensen met nierfalen kunnen deze zoutvervangers beter niet gebruiken. Een belangrijke aantekening  vind ik, dat je niet helemaal anti hoeft te worden. Want wanneer je zelf een lekkere bouillon hebt gemaakt zonder zout, is het toch echt een laffe hap.   Je kunt er voor kiezen om bouillonblokjes te vervangen voor bouillonblokjes met minder zout of Marmite (te vinden in het winkelschap van het broodbeleg).

Mijn advies: Bekijk de verpakking van een kruidenmix en kies er 5 kruiden uit die vernoemd staan in de ingrediëntenlijst en voeg deze aan je gerecht toe in plaats van de kruidenmix.  Hierboven zie je een voorbeeld van nasi kruiden, de geel onderstreepte kruiden zijn de kruiden die smaak geven aan je nasi, de andere toevoegingen zijn overbodig.

Ga ook een keer naar de markt en schaf daar een aantal gangbare kruiden aan zoals: paprika, chili, kerrie, komijn, kurkuma, peterselie, oregano, basilicum, knoflook en peper.

Ook de  Oosterse kruidenmixen van Johnny de Boer zijn een aanrader en kun je gewoon bij de supermarkt verkrijgen.
Naast kruidenmixen kun je ook denken aan tomatenpuree, creme fraice, yoghurt, mosterd, zongedroogde tomaatjes en kappertjes als ware smaakmakers om bijvoorbeeld een saus te maken.

Succes!

Geschreven door: Yvonne Hollander, diëtist.

Deel mijn blog op        

Geen reactie's

Geef een reactie