Peulvruchten

21 okt Peulvruchten

Peulvruchten worden steeds populairder. Ook in de nieuwe richtlijnen goede voeding wordt aangeraden vaker peulvruchten te eten. Ze zijn gezond!
Peulvruchten zijn zaden of zaden met het omhulsel er nog omheen. Voorbeelden van peulvruchten zijn: kikkererwten, kidneybonen, linzen, sojabonen, kapucijners, kievitsbonen en natuurlijk de witte-, zwarte-, en bruine bonen.  Ook worden er verschillende producten gemaakt van peulvruchten. Zo is tofu en tempé gemaakt van sojabonen en hummus van kikkererwten.
peulvruchten
Waarom zijn peulvruchten goed voor je?

Peulvruchten zijn goed voor je cholesterol, ze verlagen het LDL-cholesterol (het slechte cholesterol). Daarnaast bevatten ze koolhydraten, eiwitten, B-vitamines, mineralen (calcium, ijzer, molybdeen en fosfor). Ook zijn peulvruchten een goede bron van vezels.

In Nederland zijn er nog maar weinig mensen die regelmatig peulvruchten eten. Slechts 10 procent van de Nederlanders eet ten minste 8 gram per dag. Richtlijnen goede voeding zeg ons dat we wekelijks peulvruchten moeten eten. Het wordt geadviseerd omdat ze het cholesterol verlagen, een bron van vezels zijn en een goede vleesvervanger zijn vanwege de eiwitten. Door deze eigenschappen zou het een beschermend effect hebben op het risico op chronische ziekten.

Naast dat peulvruchten een goed effect hebben op je gezondheid is het ook goed voor het milieu. Een groot aantal wordt in Nederland geteeld. Ze hebben minder mest en bestrijdingsmiddelen nodig en stellen weinig eisen aan de grondsoort. Peulvruchten kennen een natuurlijke bemesting door binding met stikstof.

Peulvruchten kennen we meestal uit een blik of pot. Dit komt doordat het klaarmaken van peulvruchten veel tijd kost. Rauwe peulvruchten moet je lang koken en in blik of pot hoef je ze alleen nog maar op te warmen.

Een klein nadeel van peulvruchten is dat het winderigheid veroorzaakt. Dit komt omdat peulvruchten onverteerbare koolhydraten bevatten, die zorgen voor extra gasvorming. Als je last hebt van je darmen kun je beter kleinere porties nemen.

Meer peulvruchten op je bord dus. Maar hoe? Hieronder een aantal tips om simpel peulvruchten te verwerken in je gerechten:

  • Maak hummus: Dit is een lekkere dip van kikkererwten voor op tafel bij komkommers, wortels en bleekselderij bijvoorbeeld. Ook is het erg lekker als smeersel op brood
  • Door de wraps/taco’s/burrito’s:  Doe wat maïs, kidneybonen of kikkererwten doorheen.. lekker en gezond!
  • Door de rijst/pasta: Linzen passen  goed bij de rijst en pasta als extra toevoeging. Evenals maïs, zwarte/witte/bruine bonen, kidneybonen
  • Vaker chili con carne op tafel!
  • (Soja)bonen door de salade: Tegenwoordig kun je in de supermarkt ook kant en klare sojabonen kopen, erg lekker voor je salade! Ook kidneybonen en maïs doen het erg goed.

Geschreven door: Laura Hoefman, diëtist i.o.

Deel mijn blog op        

Geen reactie's

Geef een reactie