Reken af met: een te grote hoeveelheid avond eten

06 feb Reken af met: een te grote hoeveelheid avond eten

Herken je dat? Dat het eten zo lekker is dat je twee keer een bord opschept ondanks dat je na 1 bord eigenlijk al genoeg hebt gegeten? Of misschien heb je overdag niet zo’n trek, maar ‘s avonds kun je wel 3 borden op?!

This is how your plate should look!
De helft van je bord hoort uit groenten te bestaan. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is minimaal 250 gram groenten per dag.
Een kwart van je bord bestaat uit koolhydraten. Zoals aardappelen, rijst, pasta, cous cous. Voor vrouwen geldt 150 gram en mannen 200 gram bereid product. Kies ook altijd voor de volkoren variant zoals zilvervlies rijst of volkoren pasta i.p.v. de witte variant.
En een kwart bestaat uit vlees, vis of vlees vervangend product zoals tofu, tempé, noten of kaas.

4 tips om je portie onder controle te houden:

* Drink eerst een groot glas water, voordat je begint met eten. Dit zorgt ervoor dat de ergste trek is verdwenen.
* Gebruik een kleiner bord! Vaak zijn je ogen groter dan je maag. Wanneer je een kleiner bord vol schept lijkt het alsof je meer hebt, dan wanneer je een groter bord half leeg lijkt.
* Eet jij vaak snel? Snelle eters eten meer, probeer daarom eens vaker je bestek neer te leggen en wacht heel even voor je verder eet!
* Eet jij vaak een eenpansgerecht waarbij je minder groenten eet en meer koolhydraten (zoals pasta, macaroni, nasi, etc?), maak er een salade bij!

Geschreven door: Yvonne Hollander, diëtist

Deel mijn blog op        

Geen reactie's

Geef een reactie