Tips om je zoutinname te beperken

30 nov Tips om je zoutinname te beperken

naamloosDe inname van zout (natriumchloride) in onze dagelijkse voeding is natrium belangrijk voor het reguleren van het vocht in ons lichaam. Natrium is een bestandsdeel van zout. Ongeveer 80% van zout krijgen wij binnen via voedingsmiddelen. Denk hierbij aan: brood, kaas, vlees etc.  Hierom is het onnodig om extra zout toe te voegen in de voeding in de vorm van keukenzout. Extra toevoegen van zout kan er namelijk voor zorgen dat je teveel zout binnen krijgt. De aanbeveling voor zout is minder dan 6 gram per dag. In Nederland krijgen wij gemiddeld 9 gram zout binnen.

Nadelen van teveel zout
Teveel aan natrium kan gezondheidsrisico’s met zich meebrengen. Het kan een nadelig effect hebben op de nieren en een hoge bloeddruk veroorzaken. Als gevolg van een hoge bloeddruk kan op langere termijn hart- en vaatziekten ontwikkeld worden. Vaak zijn er nog vragen over welk soort zout dan goed is. Elke soort zout, blijft zout. Himalayazout of zeezout, er zit natrium in en een teveel aan natrium vergroot de kans op gezondheidsrisico’s.

Zout tekort?
Over het algemeen komt het niet vaak voor dat er een tekort aan zout ontstaat. Tijdens het sporten verlies je vocht en zout door zweten, dit wordt ook weer aangevuld door middel van voeding en ontstaat er geen zouttekort. Een tekort aan zout komt alleen voor bij ernstige diarree waarbij je uitgedroogd raakt. Dit is op te lossen door je vocht aan te vullen met water en zout. Ook bestaat er een speciale zoutoplossing ORS (=Oral Rehydration Salt), om het zout- en vochtgehalte aan te vullen.

Tips om de zoutinname te beperken!

Beperk het gebruik van kant- en klare producten.
Kant- en klare producten zoals: Soep, bewerkt vlees (hamburgers, worst en vleeswaren), pizza’s en kant- en klare maaltijden uit de supermarkt, bevat veel toegevoegd natrium, zodat de houdbaarheid van het product wordt verlengd. Vaak is te lezen op het etiket hoeveel natrium er in zit. 1 gram natrium staat gelijk aan 2,5 gram zout. Een aanrader is om zelf sauzen, maaltijden en dressings te maken en deze bijvoorbeeld in te vriezen. Door zelf te eten voor te bereiden heb je de controle over de hoeveelheid van zout in het product.

Zoutvervanger
In de supermarkt is een alternatief voor zout verkrijgbaar Jozo Bewust en Lo Salt, bij deze zoutproducten is het natrium deels vervangen door de mineralen kalium en magnesium. Omdat deze zout een grotere hoeveelheid kalium bevat, is deze niet geschikt voor mensen met slechte nieren.

Vervang zout door zoutloze kruiden!:
Je kunt al winst behalen door in plaats van zout, zoutloze kruiden en specerijen te gebruiken. Hieronder staan een aantal kruiden en specerijen waarmee je verschillende soorten  vlees op smaak kunt brengen zonder er zout aan toe te voegen.

Biefstuk/steak: kervel, tijm, mosterdmeel, peterselie, koriander en waterkers
Gehakt: basillicum, oregano, tijm, mosterdmeel, rozemarijn, foelie en majoraan
Goulash: basillicum, paprika, dragon, dillezaad, foelie, majoraan en tijm
Haché: kruidnagel, laurier, oregano, tijm, rozemarijn en mosterdmeel
Kalfsvlees: basillicum, borage, citroenmelisse, kervel, majoraan en salie
Kalkoen: basillicum, majoraan, kummel, rozemarijn, dillezaad en oregano
Kip: majoraan, dragon, oregano, koriander, komijn, foelie en paprika
Lamsvlees: munt, basillicum, kervel, tijm, piment en rozemarijn
Lever: laurier, salie, tijm en peterselie
Ragout: bonenkruid, foelie, laurier, piment en lavas
Rundvlees: tijm, selderij, majoraan, koriander, oregano, rozemarijn en foelie
Varkensvlees: majoraan, mosterdmeel, oregano, salie, rozemarijn en tijm

En hieronder staan een aantal kruiden en specerijen waarmee je verschillende groenten op smaak kunt brengen zonder er zout aan toe te voegen.

Andijvie:  nootmuskaat, koriander, peterselie
Asperge:  dille, majoraan, nootmuskaat en rozemarijn.
Aubergine:  basillicum, oregano, salie, rozemarijn en paprika
Bloemkool:  foelie, dillezaak, nootmuskaat, kummel en kervel
Bonen/tuinbonen:  koriander, bonenkruid, piment, lavas en salie
Champignons:  dragon, kervel, koriander, peterselie, majoraan en rozemarijn
Doperwten:  basillicum, kervel, majoraan, peterselie en bonenkruid
Komkommer:  borage, kervel, dille en rozemarijn
Prei:  dillezaad, kummel, laurier, selderijblad en tijm
Sla:  basillicium, bieslook, citroenmelisse, kervel, tijm, peterselie, rozemarijn, dille en dragon
Spinazie:  lauries, basillicum, dragon, koriander en munt
Spruitjes:  salie, nootmuskaat, peterselie, citroenmelisse en karwij
Uien:  korianderzaad, majoraan, salie en komijn
Witlof:  dragon, majoraan, bieslook, karwij, koriander en peterselie
Wortels:  peterselie, bieslook, salie, laurier en kruizemunt
Zuurkool:  dille, basillicum, bonenkruid en kummel

Wanneer je gewend bent om zout toe te voegen bij de bereiding van je maaltijd, is het wel even wennen aan de smaak zonder zout. Waarschijnlijk vindt je het eten wat laf. De kunst is door andere kruiden toe te voegen zodat je maaltijd toch vol van smaak is. Je lichaam werkt op vraag en aanbod, wanneer je 2 weken consequent geen zout meer toevoegt, proef je veel meer de natuurlijke smaken van je maaltijd.

Geschreven door: Pamela Kuznik, diëtist i.o.

Deel mijn blog op        

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.