Voeding bij een hoge bloeddruk

21 nov Voeding bij een hoge bloeddruk

foto-high-bloodpressureHet hart pompt bloed door onze bloedvaten, dit wordt de bloeddruk genoemd. Een normaalwaarde van de bloeddruk voor een volwassene is een bovendruk (systolische bloeddruk) van 120 en een onderdruk (diastolische bloeddruk) van 80 mmHg (millimeter kwik). De bovendruk zegt iets over het hart die het bloed door de vaten pompt en zich daardoor samentrekt. De onderdruk is wanneer het hart ontspant. Bij een hoge bloeddruk is er sprake van een waarde boven de 140/90 mmHg.

Een hoge bloeddruk is een risicofactor voor het ontwikkelen van hart- en vaatziekten. Dit komt doordat er een grote druk op de   bloedvaten wordt uitgeoefend om het bloed door de vaten te laten stromen. Als gevolg van een grote druk ontstaan er beschadigingen aan de vaatwand. In Nederland heeft ongeveer 31,4% van de mensen een hoge bloeddruk. In verhouding komt een hoge bloeddruk vaker voor bij mannen dan vrouwen. Dit kan komen doordat mannen vet rondom de buik opslaan en bij vrouwen is dit meestal bij de heupen (dit is genetisch bepaald). Tegenwoordig komt een hoge bloeddruk steeds meer voor bij de jongere generatie als gevolg van een ongezonde leefstijl.

Wat zijn de oorzaken van een te hoge bloeddruk?
De oorzaken van een te hoge bloeddruk zijn niet altijd bekend. Het kan zijn dat het erfelijk belast is of door een ongezonde leefstijl. Met een ongezonde leefstijl wordt bedoeld: weinig beweging, roken, overgewicht en/of een ongezond eetpatroon.

Hoe kun je een hoge bloeddruk voorkomen?
Een gezonde leefstijl kan bijdrage leveren aan het voorkomen of verlagen van een hoge bloeddruk.

Voeding
* Vervang verzadigd vet door onverzadigde vetten. Verzadigd vet zit met name in producten zoals koekjes, chip, gebak, chocola, etc. Het is belangrijk om deze producten zoveel mogelijk te vermijden en juist voor meer onverzadigde vetten te kiezen. Onverzadigd vet zit in producten zoals noten, avocado, vis en vloeibare plantaardige oliën (bijvoorbeeld olijfolie).

* Vezels hebben een gunstige werking op het LDL cholesterol in het lichaam. Dit zorgt voor een goede gezondheid van de bloedvaten. Vezels vindt je in volkorenproducten (volkorenbrood/crackers, haver, volkorenpasta en zilvervliesrijst   etc.) en fruit.

*  De aanbeveling voor zout is 6 gram per dag. Gemiddeld eten wij in Nederland 9 gram zout per dag per persoon. Teveel zout kan oedeem (vochtophoping) veroorzaken wat een nadelig effect heeft op de bloeddruk. In producten die voorkomen in een dagelijks eetpatroon, zit zout ‘verborgen’ zoals: brood, kaas en kant- en klare producten. Vaak  wordt er bij de bereiding van maaltijden, zout toegevoegd aan het gerecht om het op smaak te brengen. Beperk dit extra zout om toe te voegen en breng het gerecht op smaak met smaakmakers die geen zout bevatten. Denk aan kruiden zoals kerrie, chili, knoflook, peper, kurkuma, etc.

* Groenten en fruit  bevatten kalium. Kalium zorgt ervoor dat de bloedverhogende werking van natrium tegen wordt gehouden. Een inname van kaliumrijke voedingsmiddelen zorgt dus voor een positief verlagende bloeddruk. De aanbeveling voor groenten is 250 gram   en voor fruit 2 stuks per dag.

* Glycyrrhizine is een bestandsdeel uit drop en zoethoutthee. Het advies is om niet meer dan ongeveer 0,6 liter zoethoutthee te drinken per dag en niet meer dan 50-150 gram drop per dag.

Beweging
Minimaal 30 minuten matig-intensieve beweging draagt bij aan een verlaging van de bloeddruk. Vaak draagt onvoldoende beweging bij aan het ontwikkelen van een hoge bloeddruk.

Overgewicht
Zoals eerder benoemd, slaan mannen over het algemeen vet op rondom de buik, vrouwen meer rondom de heupen (is genetisch bepaald). Dit verhoogt de kans op het ontwikkelen van een hoge bloeddruk omdat het vet rondom de organen zit.

Geschreven door: Pamela Kuznik, diëtist i.o.

Deel mijn blog op        

Geen reactie's

Geef een reactie