Voeding bij Prikkelbare Darm Syndroom (PDS)

22 feb Voeding bij Prikkelbare Darm Syndroom (PDS)

IMG_5821Het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS) of een spastische darm, misschien heb je er wel eens van gehoord. Het komt namelijk best veel voor in Nederland; het blijkt dat zo’n 10 tot 15% van de Nederlanders hier last van heeft. Maar wat is het Prikkelbare Darm Syndroom nou precies? En wat kan je er aan doen?

De oorzaak van het Prikkelbare Darm Syndroom is nog niet duidelijk, waarschijnlijk gaat het om een combinatie van factoren. Bij het Prikkelbare Darm Syndroom is er sprake van een onjuiste darmwerking en/of een extra gevoelige darmwand. Daarnaast kunnen factoren zoals een vezelarme voeding, een onregelmatig leven, te weinig lichaamsbeweging en stress een rol spelen bij het ontstaan of verergeren van het Prikkelbare Darm Syndroom.

Het Prikkelbare Darm Syndroom kan verschillende klachten geven. De meest kenmerkende klachten zijn buikpijn, een opgeblazen gevoel en problemen met de ontlasting zoals diarree en obstipatie (verstopping). Iedereen heeft een van deze klachten wel eeens ervaren. Bij PDS kunnen deze klachten in extreme mate voorkomen waardoor dit erg beperkend kan zijn in het dagelijks leven.

Gelukkig zijn er een aantal punten waar je zelf mee aan de slag kan om klachten te verminderen. Eén van die punten is een gezonde, gevarieerde en vezelrijke voeding. Voedingsvezels zijn onverteerbare deeltjes in onze voeding. Ondanks dat ze geen energie leveren voor ons lichaam, hebben ze toch een belangrijke functie in onze darmen. We maken onderscheid in twee verschillende type vezels. Het eerste type zijn oplosbare vezels die worden afgebroken door bacteriën in de darmen, hierbij komen stoffen vrij die de darmfunctie bevorderen. Oplosbare vezels komen vooral voor in groente, fruit, peulvruchten en haver. Het tweede type zijn onoplosbare vezels. Deze nemen veel water op en zorgen voor een goede consistentie van de ontlasting. Onoplosbare vezels zitten bijvoorbeeld in volkoren graanproducten, maar ook in aardappelen, noten en zaden. Er wordt geadviseerd om dagelijks 14 gram vezels per 1000 kcal te nemen, dit komt neer op ongeveer 30- 40 gram vezels per dag. Slechts 10% van de Nederlandse bevolking haalt deze aanbeveling. Wil je weten of jouw voeding voldoende vezels bevat? Doe dan eens de vezeltest!

Ook veel drinken is belangrijk. Geadviseerd wordt om minimaal 2 liter per dag te drinken. Vezels houden namelijk vocht vast in de ontlasting. Wanneer je dus te weinig zou drinken bij een vezelrijke voeding, zou dit de obstipatie kunnen verergeren. Ook bij diarree is het belangrijk om voldoende te drinken. Bij diarree verlies je namelijk veel vocht, en dit moet weer aangevuld worden.

Daarnaast is het belangrijk om stress te vermijden. Uit onderzoek is gebleken dat er een verband bestaat tussen stress en het Prikkelbare Darm Syndroom. De klachten kunnen tijdens perioden waarin men zenuwachtig of gespannen is verergeren. Het is dus belangrijk om te leren omgaan met stressvolle perioden. Hoe je dit doet is per persoon verschillend, maar dit kan door bijvoorbeeld ontspanningsoefeningen, een boek lezen of door te sporten/ bewegen.  Naast dat beweging een prima wapen is tegen stress, zorgt dit er ook voor dat de darmwerking wordt gestimuleerd. Dit zorgt voor een goede spijsvertering en kan er voor zorgen dat verstopping wordt voorkomen.

Bovenstaande adviezen kunnen een heleboel klachten verhelpen bij mensen met het prikkelbare darm syndroom. Toch kan het ook zo zijn dat de klachten helemaal niet verdwijnen. Voor die mensen kan het FODMAP-dieet een uitkomst zijn.  Raadpleeg altijd een diëtist voor persoonlijke advies bij het Prikkelbare Darm Syndroom.

Geschreven door: Evelien Roelofs

Deel mijn blog op        

Geen reactie's

Geef een reactie